Kispest - Wekerletelep, 1192 Budapest, Hungária út 11. Térkép
OM: 035142, KLIK: BT2801
![]() Kispesti Erkel Ferenc
Általános Iskola
„…a gyermekeknek két
dolgot kell adnunk: gyökereket és szárnyakat.” Johann Wolfgang von Goethe ![]() Mobil: 06-30 / 357-63-37 Boldog IskolaBOLDOGSÁGÓRA PROGRAM ISKOLÁNKBAN
Munkaterv,
Kispesti Erkel Ferenc Általános
Iskola
Iskolánk a 2018/19-es
tanévben pályázott a Boldog Iskola címre.
A Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet nyílt pályázatot hirdetett magyarországi és határon túli nevelési-oktatási intézmények számára „Boldog Iskola” cím elnyerésére.A Boldog Iskola pályázat célja: a pozitív pszichológia kutatásainak
eredményeire építve és annak módszereit alkalmazva az alsós, felsős szinten
tanulók csoportosan és egyénileg ismerjék meg a boldogság fő összetevőit.
Mindeközben olyan gyakorlatok elvégzésére inspiráljuk őket, amelyek – a
boldogságkutatók tapasztalatai alapján – hozzájárulnak a gyerekek
boldogságszintjének növekedéséhez.
Az eredmény: optimista, magabiztos és kitartó iskolások,
akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az
élet szépségeit, az örömteli pillanatokat, és boldog, határozott, pozitív
énképpel rendelkező iskolássá, majd felnőtté válnak.
Ø
A
program kiemelt küldetése, hogy
a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani
segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az iskolás korosztály
számára.
Ø
Egy tudományos módszer, amivel a gyerekek boldogabbak,
kitartóbbak lesznek, eredményeik javulhatnak.
Ø
A Boldogságóra program fókuszában az áll,
hogy hogyan lehet a negatív gondolkodásmódon változtatni és
optimista hozzáállást kialakítani a diákok körében. Az ELTE PPK által tudományosan is igazolt program, mely a pozitív
pszichológia módszereire épül, ami mind a diákok, mind a tanárok jól-létével
foglalkozik, és ahol lehetőség van
a szülőket is bevonni a programba.
Ø
A hagyományos tudásátadást és az életben
szükséges kompetenciák fejlesztését összhangba hozza az iskolai oktatásban.
Ø
Vezérfonalat adj az iskolásoknak, hogy
könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a
problémákkal, valamint a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek
tanulmányozására ad lehetőséget.
Ø
A
Boldogságórák csökkentik a tanulók szorongását, miközben erősíti önbizalmukat.
Így nemcsak kiegyensúlyozottabbá válnak a gyerekek, de az iskolában is jobban
teljesítenek.
„Arra törekszünk, hogy
a Boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai
fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a
jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd
boldogságra képes emberré válhatnak.” (Prof. Dr. Bagdy Emőke,
a Boldogságóra program fővédnöke)
A pályázat egyik
feltétele, hogy az iskola legalább egy tanulócsoport bevonásával igazoltan
tartson legalább egy Boldogságórát, és a program fenntartását a következő
tanévben is vállalja.
A sikeres pályázat másik
feltétele a Boldogságóra Program/ Boldog Iskola Program megjelenítése az iskola
pedagógiai programjában.
Boldogságóra Program és a Pedagógiai
Programunk
Iskolánk pedagógiai
végcéljai, alapelveink, nevelési céljaink, a személyiségfejlesztéssel
kapcsolatos pedagógiai feladataink összecsengenek a Boldogságóra Programban megfogalmazott
célokkal:
Céljaink (Pedagógiai Program):
Ø
Elsődleges
számunkra a gyermekeknek fizikai, érzelmi biztonságot nyújtó, egészséges, az
egyénekre nagyon odafigyelő meleg, szeretetteljes és derűs légkör megteremtése.
Ø
Minden
tevékenységünk középpontjában a gyermek áll, pedagógiánk értékközpontú,
értékközvetítő és személyiségfejlesztő, amely elismeri a réteg- és egyénenkénti
különbségeket.
Ø
Önismereti
és társas nevelés területen:
§
felelősség
vállalás másokért
§
a
gyerekek érzékenységének felkeltése az emberi problémák iránt
§
a
fogékonyság növelése a másság elfogadására, az empátiára, az altruizmusra
§
a
megértésre, az azonosulásra, az elfogadásra való érzékenység fejlesztése
§
fejezze
ki problémáit, a feladatmegoldás képességének fejlesztése szerepjátékokkal
§
önkéntesség biztosítása
§
személyisége lehetőségeinek és korlátainak megismerése
§
ismerje életkorának megfelelő szinten a
kapcsolatteremtés, kapcsolatépítés kultúráját
§
életkorának
megfelelő kooperatív készség fejlesztése.
§
a
különböző megbízatások betöltésével együtt járó felelősség fontosságára nevelés
§
legyen
empatikus, segítőkész, de ismerje fel saját érzelmeit is
§
az
egészséges énkép kialakítása
v
Önismeret
§
Eszménykép,
példakép, reális énkép
§
Az
alapvető emberi értékek, erkölcsi normák elfogadása és a velük való azonosulás.
§
Alkalmazkodás,
önzés - önzetlenség, lelkiismeretesség, őszinteség
§
Az
ösztönösség és a tudatos cselekvés közötti különbség, pályaorientáció
§
Önkritika,
akarat, gátlások leküzdése
v
Társas kapcsolatok
§
Humánus
társas kapcsolatok: barátság, tisztelet, őszinteség, segítőkészség
§
Együttműködő
közösség kialakítása
§
Az
"én" elhelyezése a közösségben
§
Tolerancia
a másság iránt
§
A
fogyatékkal élő emberek elfogadása, segítése
§
Kapcsolatteremtő
és kooperációs képesség fejlesztése
§
A
viselkedés látható és láthatatlan jegyei
§
Nemek
közötti udvariasság
Ø
Az
akarati sajátosságok (kitartás, kezdeményezés,
határozottság, cselekvőképesség) figyelembe vételével olyan feladatok
meghatározása, amelyek gazdagítják a gyermekek személyiségét, magabiztosságot
adnak nekik, és saját lehetőségeik, céljaik elérésében értékes erőforrásként
szolgálnak számukra.
Ø
Az
érzelmi jegyek (derű, optimizmus, önbizalom, bizalom, vonzalom, jóindulat)
fejlesztése munkánk minden tevékenységformájában folyamatosan jelen van az iskolába
lépés pillanatától a ballagásig. Nyugodt, érzelmileg biztonságos,
szeretetteljes légkört teremtünk, amely megalapozza a gyerekek biztonságérzetét
és kötődési képességét mind az iskolához, mind az interperszonális
kapcsolatokban, ezzel harmonizálva indulati-érzelmi életét.
A Boldogságóra programmal
további céljaink:
o
Tolerancia: egymás elfogadása, a közösségi
lét, szolidaritás erősítése, a vitakultúra elemeinek (bírálat, önbírálat,
ok-okozati összefüggések, a mások véleményére való odafigyelés, a nyelvi
megformálás) folyamatos alkalmazása.
o
Az egymás iránti segítőkészség, tisztelet,
együttérzés élményével való gazdagodás a mindennapi gyakorlatban.
o
Az önismereten alapuló öntudat
kialakítása, megerősítése, amely egyben a másik ember tiszteletére elfogadására
is nevel, ezzel tudatos személyiségépítés.
o
A problémalátás, feladatmegoldás
képességének fejlesztése szerepjátékkal, mivel csak az élethelyzetből adódó
feladatok megoldásával lehet tanulni, személyiséget, jellemet alakítani,
pozitívan befolyásolni.
o
A nyitottság, a kíváncsiság, a játék és az
öröm jogának biztosítása szeretetteljes légkörben, a biztonság megteremtésével.
o
Az alapvető erkölcsi értékek megismerése,
felismerése, tudatosítása és meggyőződéssé alakítása.
o
A
környezet egészére, önmagunkra irányuló helyes, pozitív irányú cselekvésre és
aktivitásra késztető érzelmek kialakítása, minél szélesebb körű önkifejezési
lehetőségek biztosítása, a saját lehetőségek értékes erőforrásként való
megélése.
.
A Boldogságórák:
A teljes Boldogságóra program 10 egymásra
épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző
összetevőit, feltételeit a gyerekekkel. Az egyes témakörök sorrendben:
1. Boldogságfokozó hála
2. Optimizmus gyakorlása
3. Kapcsolatok
ápolása
4. Boldogító
jócselekedetek
5. Célok
kitűzése és elérése
6. Megküzdési
stratégiák
7. Apró
örömök élvezete
8. Megbocsátás
9. Testmozgás
10. Fenntartható boldogság
A részt vevő csoportok
havonta legalább egy boldogságórát tartanak, ahol feldolgozzák az adott témát,-
lehetőség szerint- több órán keresztül. A témák feldolgozásánál az iskolára
jellemző tanulásszervezési eljárásokat alkalmazzuk, szem előtt tartva az
adaptív oktatás ismérveit. A szükséges időkeret minimum havi egy óra és egy
feladat elvégzése a gyerekekkel, de szeretnénk ettől több órát szánni a
témákra, hogy beépüljön a gyerekek szokásrendszerébe a havi boldogságfokozó
technika. Egy témát megpróbálunk egy hónapig megtartani, hogy elegendő ideje
legyen a diákoknak saját tapasztalatok gyűjtésére. Szeretnénk megvalósítani,
hogy 4 héten át hetente egyszer foglalkozzunk egy adott témával.
Az iskolai munkatervben
feltüntetjük a Boldog Iskola - Boldogságóra Program felelősét, a program és az
ezzel kapcsolatos módszertani megbeszélések munkatervét.
Felelős: Szekeres Judit
A
módszertani megbeszélések munkaterve
Szeptember:
Ø A programot vállaló pedagógusok felkérése, csoportok megszervezése Ø Szülői nyilatkozatok beszerzése Ø Regisztrációk ellenőrzése, segítése Ø Segédanyag letöltése Ø A program beindítása
Október:
Ø Az első hónap tapasztalatainak megbeszélése, további feladatok
November- december:
Ø Különleges élmények megosztása, tapasztalatok megbeszélése
Január:
Ø A félév értékelése, feladatok kijelölése
Február-május:
Ø Tapasztalatok, feladatok megbeszélése
Június:
Ø Az év értékelése |